13 August 2011

Hari² ku bersama Si Kuih Sedap


     Tetibe je harini aku terlebih rajin nak citer pasal hari² kerja aku.tgh boring kot..eleh,cakap jela aku dapat cuti 2hari kan.sbb tu mcm org bodoh,tak tau nak buat ape.nak tgk Facebuke dah bosan gegile.kekadang sampai aku rase mcm nak tembak je Facebuke tu dgn peluru berpandu kapal angkasa Russia.naik jemu tgk..sudah² Cik Tija,jgn nak merepek merapu meraban lagi buley tak..!ukeyh lar,fine.Cik Tija pun meneruskan ceritanya.

     Hari² dibulan pose ni,Cik Tija mesti kene bangun pukul 5pagi.buat ape lagi,mesti la bangun sahur.tapi Cik Tija ni tersangat & teramat la rajin.(ceh,rajin kehape bendenye.tak pernah sekali pun nak masak untuk sahur.makan ape je yg ade.dasar anak² kecilan..!)come on la,malas la weyh.lagi setengah jam nak masuk waktu,baik aku tibai roti ngn kaya ke,biskut ke,coco crunch ngn fresh milk ke..yang pastinye aku mesti kene minum air susu Hi-Goat.bile terdengar azan je mule la sume kelam kabut masuk dapur,bersihkan mulut masing² menggunakan sabun Dettol bersame dgn Pemberus basuh baju.Cik Tija merapu lagi..

     Selepas menunaikan kewajipan,mcm biase la..sambung kerja aku,membuat Peta Dunia.tak sangke makin lame makin penuh disertai luas makin membesar peta yg aku buat tu.mmg berbaloi GUA cakap :p
ala,dapat rehat setengah jam pun jadi la..kn?masuk pukul 6lebih je jam lonceng aku berBiNgittT lagi..adush,tak boley tgk aku senang sikit lar.My Hubby pun bangun & bersiap.mesti la bersiap pergi kerja,xkan pergi berdating pulak kot!Nauzubillah,mulut aku ni..jage la sikit mulut tu Cik Tija oi..

     Lepas je My Hubby blah,hehe >.< kini giliran aku pulak nak bersiap pergi kerja.ala,tempat kerja aku dekat je.sambil aku nak bersiap² tu,sempat lagi aku ushar² komputer..nk tengok ape lagi kalau bukan Facebuke,hampeh!yg penting kul 8pagi je aku dah kene gerak keluar rumah.sesampai je aku kat umah k.Shima,terus angkat kuih² & berbarang ape yg patut untuk disumbat ke dalam bilik Ain.tapi aku ni kekadang tu agak pelupe so selalu tertingal bermacam² bende..lepas buka air cond,aku Lek Lu..tenangkn fikiran,pasang lagu kat handfhone.dah ok semuanya,Cik Tija pun meneruskan pekerjaannya,menyusun kuih kedalam bekas².

[byk tak..?]
[chenggini lar ghupe kuih aku tu]

     Korang tau tak ape name kuih ni?ala,yang famouse tu.kuih zaman moden punye.zaman dahulu kale mane jumpe kuih chenggini.nenek aku pun tak tau nak buat.hurm,ni la Almond Shortbread.sedap tau kuih ni..sebab kuih ni ade 2 rase..rase biskut bawah kuih tu dgn rase coklat.ade orang tak suke coklat,dy minta nk beli biskut nye aje..cantik pun cantik..ramai yg puji,biskut ni sedap gile kaw² punye la..wah,gagahnye aku cakap.whatever la.

     Sebenarnye nk buat kuih ni xsusah pun,mudah je.cume leceh sikit..lagi² time nak susun dlm bekas.aku boley la buat sikit²,cume xpro mcm k.Shima la.aku belajar buat kuih ni pun tak sampai sebulan lagi,mcmmane nak pro..klu aku nak uli tepung boley la,pakai mesin kot. :p haha!tapi klu nak ratakan biskut & lukis corak,comfirm aku la perosak kuih yg paling berjaya diabad ini,wakaka.. :D 


[baru lepas cabut puzzlenye]


     Tetapi,huh..ade tetapi pulak tu.time nk susun kuih ni memula dulu..mmg menguji kesabaran aku.korg tgk mcm senang lar,mcm je..!mule² aku kerja,aku susun kuih ni kat dapur.datang time panas terik lak & kuih ni pun berstatus coklat.(Cik Tija dah meraban kali ni).mak aih..cair la sume coklat² tu.camne nak susun klu coklat dah cair kan,sabo jela.tensyion gegile time tu,coklat penuh kat tangan aku & kat sapu tangan.rase mcm nak telan sebijik-sebijik masuk dalam mulut aku.k.shima malas nak layan,dy suruh masukkan kat tester utk org² yg nak beli rase..dah lepas² tu,k.Shima dgn baik hatinye berkate.."eh,ngko buat dalam bilik Ain jela.ade AirCond,sejuk..senang sikit kerja ko tu".yeah,idea yg sgt bernas..


[tengah susun lar ni]

      Yeah,memang betul.semakin hari semakin laju aku susun sbb coklatnye tak cair.memudahkan kerja aku.korg tengok coklatnye,masih cantik & keras.korng tau berape tray aku kene susun setiap hari?ala,12tray je.12tray pun aku susun dari pagi smpai ke petang tau.baru² ni je aku boleh siapkn dlm pukul 3petang.time solat kene pandai² sendiri la cari mase utk menunaikannye.lepas siap semua,aku kene lap semua bekas² tu balik sbb bekas² tu penuh dgn cap jari jemari aku yg lemah lembut gemalai ni.hak'tui,uwek..!Cik Tija pun meneruskan pekerjaannye,menYeLoTaPe bekas² yg dah siap di lap.

     Ade la sehari tu,hari ape ntah aku tak ingat.punyela dgn khusyuk & semangat yg berkobar² di dada,aku mencungkil kuih tu dgn sepenuh hati kot sbb coklat kat kuih tu melekat kat tray.klu pakai tangan nnt hancurlah kuih tu kn..xtau la ape yg aku buat,tetibe..KeTappp,OMG!ape aku dah buat ni..tempat pemagang pencungkil yg dibuat daripade kayu tu  patah dgn serta merta nye..dgn sepantas kilatnye otak aku terbayang riak wajah k.Shima klu dy tau barang dy patah.mesti k.Shima terkejut berok..comfirm berok pun tersengih klu tgk muke k.Shima terkejut serta merta jadi mcm muke dy..>k.Shima jgn nak bengang ke hangin ke nangis ke gelak ke ngn ayat ijah tadi ea<..

     Dengan tersengih²nye aku mcm kerang yg mule nk membusuk,bawa la pencungkil tu kat k.Shima.siap sorok lagi kat belakang badan.dgn muke bajet seriusnye aku datang kat k.Shima..

Cik Tija ~ akk,klu ijah bgtau akk jgn marah tau!
k.Shima ~ ape dy nye,cakap jela..
Cik Tija ~ alah,ade la.tapi akk janji jgn marah ijah tau.
k.Shima ~ ko jgn nk mengade,cakap je.akk tak marah la..

# Cik Tija yg dlm keadaan tersipu² sambil bergelak mcm org ilang akal pun cakap lagi.

Cik Tija ~ akk kene janji yg akk xkan marah ijah..

# k.Shima tetibe dgn muke seriusnye & suare yg lembut biase² berkate..

k.Shima ~ tak,akk tak kan marah..ko cakap jela kenape..

# Cik Tija pun mule bercerita sambil menunjukkan pencungkil yg patah tu.

Cik Tija ~ ijah terpatahkn pencungkil akk....~ ~ ~

# dgn muke serba salah Cik Tija terpakse cover dgn tersipu² sengih bagai kerang yg dah busuk..

# k.Shima ape lagi,terkekeh² gelakkn aku.tapi kejap je dy gelak.sambil tahan gelak dy cakap..

k.Shima ~ ngako ni,tu pun nk takut.lawak betul,bukan ade pape pun.ouwh,pencungkil tu mmg dah xberape elok sgt.sbb pemegang tu kayu.xboley biakan berendam lelame dlm bakul.lepas basuh terus letak tmpat kering.yg ko takut sgt nk ckp tu kenape,bukan akk nk narah ko pun!

# Cik Tija masih lagi tersengeh²..kali ni sengihan aku lagi teruk dari kerang yg busuk giler.Cik Tija pun terus masuk bilik & sambung kerja..


[tengok,bertape cenonetnye pencungkil tu aku dah buat]


[puzzle² yg tunggu aku nk sauna & sucikn dorg]


*Tu baru puzzle,ni pun xsmpai 1/2 aku buka..ade lgi beberape tray.aku pun xingt nk amek pic tray² yg menggunung tingginye aku susun.sume tunggu aku mandikan sauna utk dorg..almaklum la badan dorg penuh ngn coklat.mane lut basuh ngn sebekas sabun & air paip je..kerja² menYauNa ni biasenye aku buat lepas solat asar..

[muke Cik Tija tanpe secalit bedak pun]

[saje Cik Tija nk buat semak]

     Hurm,ni la rutin harian Cik Tija..nak kate boring sgt tu takde lar sbb ade lagu temani aku.kire ok la tu..klu aku rase mcm bersemangat je,aku pun menyanyi sekali.kekadang tu makcik² jiran sekeliling k.Shima datang berborak² ngn aku.sekali sekale k.Shima pulk datang jenguk aku bersame soalan harian.dy tanye kat aku.."ijah ok jah..?".k.Shima pun bz gak,byk kerja dy nak buat.biase la,dah jadi suri rumah ni kerja tak pernah nak habis.bak kate k.Shima,"kerja rumah ni xpernah selesai²".same je ayat ngn ummi aku dari sejak azali dulu.ditambah lagi nk melayan Si Comel Iman yg byk karenah serta Soalan kalah PMR & SPM..mulut becoknye bukan main,suke membebel sorg².iee,geram gile ngn Si Comel Iman tu,rase mcm nk giget je pipi dy..dala kulit gebu!Ngee..
[Nur Iman Solehah]

[geram betul aku tgk budak comel ni]

     Korg nak beli tak Almond Shortbread yg Cik Tija & k.Shima buat ni?sedap giler,ugie korg tak rase..1bekas ade 50pcs,hargenye RM25 sahaja..comfirm korg puas hati.ceh,aku pulak yg melebih²..


[klu korg terase mcm nak je,beli kat aku tau..]


     ukeyh lar,sampai sini jela bebelan & celoteh Cik Tija buat hari ni..terima kasih-thanks-arigato buat semua yg sudi bace diary aku yg xseberape ni.pesanan terakhir Cik Tija,jgn lupe klu terase nk makan kuih ni.oder je kat Cik Tija Mija Pija Kija nieyh tau.ala,setahun sekali je pon..!

4 comments:

  1. wahhhh teringin nak rasa bila hang kata...^^

    "sedap gile kaw2"

    haha ayat2 dia kemain!
    ingat..bahsa budaya kita=D

    ReplyDelete
  2. hehe..mule² buat tgh happy.dah tu asyik byk masaalah je,terpakse tulis balik.terus jadi palik².hahaha!ye,sy ingat kak Erra.

    ReplyDelete
  3. wahhh.. ni biskot yg coklat ky atas,bwh die bskott tu kan ? sedap kot :D

    ReplyDelete
  4. Ana Farhana - yea..kuih ni mmg sedap.my hubby pun suke sgt..huhu!

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved Muazijah.blogspot.com