24 August 2011

Kad Raye untuk U ALL


     Sedar tak sedar 7hari je lagi kite dah nak raye..xsangke yang kite akan meninggalkan bulan yang penuh berkat ni..hehe,saya ade lagu raye untuk korang.nak dengar x,dengarlah..dengarlah..comel tau!.nyanyian dari adik Asyiela Putri (Upin & Ipin).



HaiRy RaRe YeAr HaiRy YouNg MoRe LaY YeAr,
CaR LoO aRe tHe Sa LouGh DoNe SeE LaP,
SuMMeR² kiT taR BuR MaR HaLf-MaR HaLf FuN,
SiR LuMp MeT HaiRy RaRe YeAr iDeaL FiT ThRee,
MaR HaLf Za HaiR DoNe BaR TeN,
YouNg ToO LoOsE iE cLaSs DaiRy HeaRtY.
SoRrY...Bar RoO Bar LaCk DaiRy LonDoN.
(^o^)



[Ucapan dari Cik Tija]

AnDaiNya...
TerKaSaR BaHaSa,
TerSiLaP BiCaRa,
TerMaRaH YaNg TaK KeNa,
TerSaSuL YaNg TaK SeNgaJa,
TerTuDuH PerKaRa YaNg TaK BeNaR,
TerPeKaK BiLa DiTanYa,
Dan 'TeR' macam² lagi laa yang TaK SeNgaJa
Dan DiSeNgaJaKaN.
Cik Tija  ingin memohon seribu kemaafan..
"SeLaMaT MenYaMbuT HaRi RaYa AiDiLFiTri,
MaaF ZaHiR & BaTiN.."

*Cik Tija post awal² sbb takut xsempat nk minta maaf kat korang semua.dgn keadaan kesihatan Cik Tija yang tak menentu & kesibukan Cik Tija.takut esok luse Cik Tija dh xde kat dunia ni,mane la tau kan.ajal kite ditangan Tuhan..ukeyh lar,itu je lar yg Cik Tija nk ckp.kang klu byk sgt membebel org  menyampah & meluat kan.Hihihi... (^_^)

22 August 2011

Bile bengang dah menjadi bangang


 Apa beza bengang & bangang..?
Orang bangang jarang bengang..
tapi orang bengang selalu wat kerja² bangang.
Korang bengang tak?
Tak pe,jangan bengang²..
Nanti jadi bangang..

nk tau sbb ape aku kate gitu??
sbb aku betul² tgh bengang.
dah la moto my hubby hilang,baru 2 hari duduk bangi moto kene curi.
dah tu handfhone aku n my hubby hilang juga,rumah kene rompak.
sedih betul lar..cmne la nk hidup mcm ni..
Tuhan,jadikan la aku orang yg bersyukur dgn ujian Mu..
tapi aku cuma manusia yang penuh dgn mazmumah.
mane tahan dgn ujian seberat ni..
Allah..Allah..Allah..
hurm,xpe Cik Tija..
tu bermakne Tuhan sayangkan kau..

ala,handfhone takde ok lagi..
aku masih boleh terime cz dah kawen.
buat ape nk gune handfhone???
yg aku xley time,aku xde camera..
aku nk pakai handfhone sbb nak kamera je..
hidup aku mcm xceria klu xde kamera.
buat ape pun xboley.
aku ni mmg suke bergambar..
xtau la kenape.
tapi mmg terase sedih gile a bile xde kamera disisi..
nk share ape² ngn org pun xboley.

doakak la supaye Cik Tija ni murah rezeki.
mane tau tetibe ade org nk hadiahkn kamera canon ke,kn?
hahaha,ceh..berangan je Cik Tija ni tau.melampau!
ala,rezeki tu Allah yg nak bagi,sape tau???
Amin..Amin..Amin..Ya Rabbal 'Alamin

20 August 2011

"KAMI BLOGGER PRIHATIN" by Ben Ashaari




     Pertama dan utamanye Cik Tija nak mengucapkan ribuan terima kasih kat Abg Ben becoz beliau yang membawa saya utk membuat entry ini..lepas bace je entry Abg Ben tu,Cik Tija dah niat nk buat jugk pasal Tabung Kemanusiaan Somalia ni tapi disebabkan masa & keadaan kesihatan Cik Tija yg tak mengizinkan.alhamdulillah,pada mlm ni (jumaat,19 ogos) Cik Tija dapat meluangkan mase depan komputer sensorang becoz my husband kerja shift malam minggu ni.sabtu & ahad Cik Tija cuti kerja.walaupun dah lambat Cik Tija buat entry ni,xpe..Cik Tija xkisah,Cik Tija nak buat jugk..


     Bersyukur,kerane kite direzekikan berada dalam negara yang aman.negara maju & kehidupan rakyat dibela..setiap minggu kite tgk rancangan tv3,Bersamamu.kesian bila kita tengok penderitaan mereka.tapi pernah kite fikir,ade yang lagi susah & memerlukan?ala..susah² rakyat malaysia masih ade lagi rumah tempat berteduh.masih lagi senang nk dapat makanan.bahkan lagi dalam sesuatu perkampungan tu,lagi banyak makann mereka boleh dapat dalam hutan tu,free lagi.

[Sumber dari Google]

      Pernah korang rase makan mcm dalam gambar diatas?pernah korang rase penderitaan mereka?mampu ke kite ni nak hidup seperti mereka..kite makan sehari paling sikit pun msti 2kali sehari,siang dan malam.mereka???sekali dalam sehari pun belum tentu mereka dapat makan..

[Sumber dari Google]

     Disini Cik Tija nk mengingatkn,klu pergi bazar tu berjimat cermat la sikit.klu nak beli makanan tu,ukur la perut tu dulu.bukan beli main sedap ikut nafsu je.teringin tu la,ni la..time buka nnt.."xlarat la,perut dah penuh sgt".berape byk yang kita buang dalam tong sampah tu?hurm,xpasal² dapat dosa.Cik Tija bercakap ni buat peringatan untuk Cik Tija sendiri juga..
[sumber dari Google]

     Mereka tu saudara seagama kita juga,mereka pun sembahyang & puasa.kita bertanggungjawab membantu mereka..walaupun rm10 je yang kita mampu bagi,xpe..ade nilaiannye di sisi Tuhan.yang penting niat kita.

[Sumber dari Abg Ben]

*Untuk maklumat lebih lanjut sila klik di SiNi

     Akhir kata dari Cik Tija,saya memohon ampun & maaf klu terlebih kata atau terover.Cik Tija hanyalah manusia biase yang banyak melakukan kesilapan.disaat Cik Tija menaip post ni,Cik Tija xberapa sihat.macam nak demam tapi tak demam kot.cume sakit kepale,lemah badan,pedih mata & mata berair je.masih boleh buat kerja tapi perlahan².mungkin antibody lemah kot.korang doakan la supaye Cik Tija cepat sembuh.sian Cik Tija,Belum dapat² lagi cari baju raye yang bersaiz xxs..Si Penjual pun cakap,"kesian adik ni,baju xde saiz"..*Cik Tija nak cari bahan @ video xlarat,Cik Tija nak cari makan.lapo,belum makan lagi,huhu..

18 August 2011

Jom join Abg Ben..



Haaa,korang..korang..korang..
Puase penuh tak tahun ni.
so memane yg ade xdapat nak puase penuh tu jgn lupe ganti la ye lepas raye nnt..
ha,ni Cik Tija nk promote kat korang..korang..korang.. yang ade blog.
lagi² kat korang..korang..korang yang dah berumah tangge,KOT!
hahaha,whatever la..
korang..korang..korang.. mesti kene follow 1blog ni,tau..


nk tau sbb ape aku suruh korang..korang..korang.. follow Abg Ben..?

  1. sbb Abg Ben ni sporting orangnye..
  2. sbb Abg Ben sentiase pos berita,cerita & topik perbualan yg menarik perhatian kite.
  3. sentiase mengeluarkn ayat² yg best & gempak (ceh,berianye aku)
  4. sbb Abg Ben tak kedekut ilmu.klu kite berani tanye,dy akan jawab punye lar.
  5. sbb aku peminat (blog) dy,huhu..

Buat Abg Ben ..thx so much cz sudi follow my blog & accept my Facebuke .
thx bebanyak juga cz baik hati ajar Cik Tija mcmmane nk buka Nuffnang ..
punye la Cik Tija tanye kat ramai orang,1jawapan pun xdapat.
alhamdulillah,dgn keberanian yang Cik Tija ade.
terpakse buat muke selamber je bertanye mcm dah lame kenal,hahaha!
nak buat mcmmane,klu dah bodoh tu mengaku jelakan..
baru kite mudah dapat ilmu.
orang yang xsuke bertanye tu sebenarnye lagi bodoh,KOT!

13 August 2011

Hari² ku bersama Si Kuih Sedap


     Tetibe je harini aku terlebih rajin nak citer pasal hari² kerja aku.tgh boring kot..eleh,cakap jela aku dapat cuti 2hari kan.sbb tu mcm org bodoh,tak tau nak buat ape.nak tgk Facebuke dah bosan gegile.kekadang sampai aku rase mcm nak tembak je Facebuke tu dgn peluru berpandu kapal angkasa Russia.naik jemu tgk..sudah² Cik Tija,jgn nak merepek merapu meraban lagi buley tak..!ukeyh lar,fine.Cik Tija pun meneruskan ceritanya.

     Hari² dibulan pose ni,Cik Tija mesti kene bangun pukul 5pagi.buat ape lagi,mesti la bangun sahur.tapi Cik Tija ni tersangat & teramat la rajin.(ceh,rajin kehape bendenye.tak pernah sekali pun nak masak untuk sahur.makan ape je yg ade.dasar anak² kecilan..!)come on la,malas la weyh.lagi setengah jam nak masuk waktu,baik aku tibai roti ngn kaya ke,biskut ke,coco crunch ngn fresh milk ke..yang pastinye aku mesti kene minum air susu Hi-Goat.bile terdengar azan je mule la sume kelam kabut masuk dapur,bersihkan mulut masing² menggunakan sabun Dettol bersame dgn Pemberus basuh baju.Cik Tija merapu lagi..

     Selepas menunaikan kewajipan,mcm biase la..sambung kerja aku,membuat Peta Dunia.tak sangke makin lame makin penuh disertai luas makin membesar peta yg aku buat tu.mmg berbaloi GUA cakap :p
ala,dapat rehat setengah jam pun jadi la..kn?masuk pukul 6lebih je jam lonceng aku berBiNgittT lagi..adush,tak boley tgk aku senang sikit lar.My Hubby pun bangun & bersiap.mesti la bersiap pergi kerja,xkan pergi berdating pulak kot!Nauzubillah,mulut aku ni..jage la sikit mulut tu Cik Tija oi..

     Lepas je My Hubby blah,hehe >.< kini giliran aku pulak nak bersiap pergi kerja.ala,tempat kerja aku dekat je.sambil aku nak bersiap² tu,sempat lagi aku ushar² komputer..nk tengok ape lagi kalau bukan Facebuke,hampeh!yg penting kul 8pagi je aku dah kene gerak keluar rumah.sesampai je aku kat umah k.Shima,terus angkat kuih² & berbarang ape yg patut untuk disumbat ke dalam bilik Ain.tapi aku ni kekadang tu agak pelupe so selalu tertingal bermacam² bende..lepas buka air cond,aku Lek Lu..tenangkn fikiran,pasang lagu kat handfhone.dah ok semuanya,Cik Tija pun meneruskan pekerjaannya,menyusun kuih kedalam bekas².

[byk tak..?]
[chenggini lar ghupe kuih aku tu]

     Korang tau tak ape name kuih ni?ala,yang famouse tu.kuih zaman moden punye.zaman dahulu kale mane jumpe kuih chenggini.nenek aku pun tak tau nak buat.hurm,ni la Almond Shortbread.sedap tau kuih ni..sebab kuih ni ade 2 rase..rase biskut bawah kuih tu dgn rase coklat.ade orang tak suke coklat,dy minta nk beli biskut nye aje..cantik pun cantik..ramai yg puji,biskut ni sedap gile kaw² punye la..wah,gagahnye aku cakap.whatever la.

     Sebenarnye nk buat kuih ni xsusah pun,mudah je.cume leceh sikit..lagi² time nak susun dlm bekas.aku boley la buat sikit²,cume xpro mcm k.Shima la.aku belajar buat kuih ni pun tak sampai sebulan lagi,mcmmane nak pro..klu aku nak uli tepung boley la,pakai mesin kot. :p haha!tapi klu nak ratakan biskut & lukis corak,comfirm aku la perosak kuih yg paling berjaya diabad ini,wakaka.. :D 


[baru lepas cabut puzzlenye]


     Tetapi,huh..ade tetapi pulak tu.time nk susun kuih ni memula dulu..mmg menguji kesabaran aku.korg tgk mcm senang lar,mcm je..!mule² aku kerja,aku susun kuih ni kat dapur.datang time panas terik lak & kuih ni pun berstatus coklat.(Cik Tija dah meraban kali ni).mak aih..cair la sume coklat² tu.camne nak susun klu coklat dah cair kan,sabo jela.tensyion gegile time tu,coklat penuh kat tangan aku & kat sapu tangan.rase mcm nak telan sebijik-sebijik masuk dalam mulut aku.k.shima malas nak layan,dy suruh masukkan kat tester utk org² yg nak beli rase..dah lepas² tu,k.Shima dgn baik hatinye berkate.."eh,ngko buat dalam bilik Ain jela.ade AirCond,sejuk..senang sikit kerja ko tu".yeah,idea yg sgt bernas..


[tengah susun lar ni]

      Yeah,memang betul.semakin hari semakin laju aku susun sbb coklatnye tak cair.memudahkan kerja aku.korg tengok coklatnye,masih cantik & keras.korng tau berape tray aku kene susun setiap hari?ala,12tray je.12tray pun aku susun dari pagi smpai ke petang tau.baru² ni je aku boleh siapkn dlm pukul 3petang.time solat kene pandai² sendiri la cari mase utk menunaikannye.lepas siap semua,aku kene lap semua bekas² tu balik sbb bekas² tu penuh dgn cap jari jemari aku yg lemah lembut gemalai ni.hak'tui,uwek..!Cik Tija pun meneruskan pekerjaannye,menYeLoTaPe bekas² yg dah siap di lap.

     Ade la sehari tu,hari ape ntah aku tak ingat.punyela dgn khusyuk & semangat yg berkobar² di dada,aku mencungkil kuih tu dgn sepenuh hati kot sbb coklat kat kuih tu melekat kat tray.klu pakai tangan nnt hancurlah kuih tu kn..xtau la ape yg aku buat,tetibe..KeTappp,OMG!ape aku dah buat ni..tempat pemagang pencungkil yg dibuat daripade kayu tu  patah dgn serta merta nye..dgn sepantas kilatnye otak aku terbayang riak wajah k.Shima klu dy tau barang dy patah.mesti k.Shima terkejut berok..comfirm berok pun tersengih klu tgk muke k.Shima terkejut serta merta jadi mcm muke dy..>k.Shima jgn nak bengang ke hangin ke nangis ke gelak ke ngn ayat ijah tadi ea<..

     Dengan tersengih²nye aku mcm kerang yg mule nk membusuk,bawa la pencungkil tu kat k.Shima.siap sorok lagi kat belakang badan.dgn muke bajet seriusnye aku datang kat k.Shima..

Cik Tija ~ akk,klu ijah bgtau akk jgn marah tau!
k.Shima ~ ape dy nye,cakap jela..
Cik Tija ~ alah,ade la.tapi akk janji jgn marah ijah tau.
k.Shima ~ ko jgn nk mengade,cakap je.akk tak marah la..

# Cik Tija yg dlm keadaan tersipu² sambil bergelak mcm org ilang akal pun cakap lagi.

Cik Tija ~ akk kene janji yg akk xkan marah ijah..

# k.Shima tetibe dgn muke seriusnye & suare yg lembut biase² berkate..

k.Shima ~ tak,akk tak kan marah..ko cakap jela kenape..

# Cik Tija pun mule bercerita sambil menunjukkan pencungkil yg patah tu.

Cik Tija ~ ijah terpatahkn pencungkil akk....~ ~ ~

# dgn muke serba salah Cik Tija terpakse cover dgn tersipu² sengih bagai kerang yg dah busuk..

# k.Shima ape lagi,terkekeh² gelakkn aku.tapi kejap je dy gelak.sambil tahan gelak dy cakap..

k.Shima ~ ngako ni,tu pun nk takut.lawak betul,bukan ade pape pun.ouwh,pencungkil tu mmg dah xberape elok sgt.sbb pemegang tu kayu.xboley biakan berendam lelame dlm bakul.lepas basuh terus letak tmpat kering.yg ko takut sgt nk ckp tu kenape,bukan akk nk narah ko pun!

# Cik Tija masih lagi tersengeh²..kali ni sengihan aku lagi teruk dari kerang yg busuk giler.Cik Tija pun terus masuk bilik & sambung kerja..


[tengok,bertape cenonetnye pencungkil tu aku dah buat]


[puzzle² yg tunggu aku nk sauna & sucikn dorg]


*Tu baru puzzle,ni pun xsmpai 1/2 aku buka..ade lgi beberape tray.aku pun xingt nk amek pic tray² yg menggunung tingginye aku susun.sume tunggu aku mandikan sauna utk dorg..almaklum la badan dorg penuh ngn coklat.mane lut basuh ngn sebekas sabun & air paip je..kerja² menYauNa ni biasenye aku buat lepas solat asar..

[muke Cik Tija tanpe secalit bedak pun]

[saje Cik Tija nk buat semak]

     Hurm,ni la rutin harian Cik Tija..nak kate boring sgt tu takde lar sbb ade lagu temani aku.kire ok la tu..klu aku rase mcm bersemangat je,aku pun menyanyi sekali.kekadang tu makcik² jiran sekeliling k.Shima datang berborak² ngn aku.sekali sekale k.Shima pulk datang jenguk aku bersame soalan harian.dy tanye kat aku.."ijah ok jah..?".k.Shima pun bz gak,byk kerja dy nak buat.biase la,dah jadi suri rumah ni kerja tak pernah nak habis.bak kate k.Shima,"kerja rumah ni xpernah selesai²".same je ayat ngn ummi aku dari sejak azali dulu.ditambah lagi nk melayan Si Comel Iman yg byk karenah serta Soalan kalah PMR & SPM..mulut becoknye bukan main,suke membebel sorg².iee,geram gile ngn Si Comel Iman tu,rase mcm nk giget je pipi dy..dala kulit gebu!Ngee..
[Nur Iman Solehah]

[geram betul aku tgk budak comel ni]

     Korg nak beli tak Almond Shortbread yg Cik Tija & k.Shima buat ni?sedap giler,ugie korg tak rase..1bekas ade 50pcs,hargenye RM25 sahaja..comfirm korg puas hati.ceh,aku pulak yg melebih²..


[klu korg terase mcm nak je,beli kat aku tau..]


     ukeyh lar,sampai sini jela bebelan & celoteh Cik Tija buat hari ni..terima kasih-thanks-arigato buat semua yg sudi bace diary aku yg xseberape ni.pesanan terakhir Cik Tija,jgn lupe klu terase nk makan kuih ni.oder je kat Cik Tija Mija Pija Kija nieyh tau.ala,setahun sekali je pon..!

07 August 2011

Korang..tolong aku boleh?




Korang,boleh tolong carikan Taylor Lautner untuk aku???


Handsome gegilekn taylor ni..
klu korg nak tau,mcm ni la laki idaman aku..


badan sasa & tegap..
muke langsi jew,haha!
mate tajam giler!
seram aku tengok..




first time aku tengok citer twilight,terus terpikat.
smpai berulang² kali tgk..


sebenarnye bukan nak tengok citernye pun..
cume nak tengok muke taylor ni je..
so aku tengok laju² kan je,time ade taylor ni je baru aku tengok..


sbb aku minat gegile kat dy..
badan dy,pergh..kalah Rain!
korang tau ape???
hahaha,jokes! :p


bile aku cakap kat adik aku,(jun)..
dy cakap menyampah a,muke langsi giler..
aku ta kisah sbb muke tu yg aku nak.


bile aku cakap kat laki aku pulak..
laki aku kate,muke mcm nak minta penyepak je adela.
wakakaka..aku ta heran sume tue..
sbb aku mmg minat kat taylor.
nak wat camne kan..


tapi korang jangan salah sangke pulak..
aku just minat kat dy jew..
suke tgk muke dy,mate dy & badan dy yang tegap tue..


sekali tetibe aku dapat suami yg kecik mcm aku..
hahaha,lawak tul..
dari dulu aku berangan nak suami mcm taylor lautner.
sbb mak aku kate,klu dapat suami badan besar..
suami boleh selalu dukung kite.
haha,ade² je ummi ni la..


tapi xpe..aku bersyukur sgt.
kang klu dapat suami handsome² sangat lagi susah.
suami aku tu dah cukup baik utk aku..
dan tu la anugerah Tuhan yang paling berharge buat aku..
aku dapat seorang suami,teman,pendidik yg sangat memahami aku.
Thanks God..!


Pak Pandir menjual lembu


Pak Pandir ingin menjual lembu peliharaannya kerana susu yang di hasilkan sangat sedikit.
Dia mula menawarkan lembunya.
"Lembu ini tidak banyak menghasilkan susu,tetapi jika dia menanduk pasti anda akan mampus".
Oleh kerana cara tawarannya yang salah,dia masih tidak dapat menjual lembu tersebut sehingga petang.

Perkara itu menarik perhatian seorang pedagang lembu.
"Saya rasa jika cara anda menjual seperti itu,ia tidak akan laku.Bagaimana jika saya membantu anda menjualkan lembu itu?".Pedagang tersebut menawarkan  pertolongannya.
Pak Pandir terus bersetuju & memberikan tali penambat lembu kepada padagang lembu itu tadi.
Dengan suara yang lantang,pedagang lembu itu mula bersuara..
"Cuba perhatikan lembu ini baik².Bagus & sihat,tiada bandingnya.Jika tuan membeli lembu ini pasti tidak akan kecewa.Setiap hari bermangkuk²air susu dapat tuan perolehi.Cepat,jangan terlambat".

Mendengar cara pedagang lembu itu menawarkan lembunya,Pak Pandir pun terus mengambil kembali tali penambat lembunya & berkata..
"Jika lembu ini boleh memberikan susu bermangkuk² setiap hari,buat apa saya menjualnya?".
Lalu Pak Pandir membawa pulang semula Lembunya.

*Tu bukan lurus bendol,tapi Dungu namenye!

Copyright© All Rights Reserved Muazijah.blogspot.com